انواع گیج فشار

با پیشرفت تکنولوژی ، دستگاه ها و سیستم های مختلفی برای اندازه گیری فشار ساخته شده اند ، گیج فشار یکی از این دستگاه ها است.

گیج فشار یا همان پرشر گیج ، دستگاهی است که با آن فشار را اندازه گیری می کنند. از این وسیله در لوله کشی مخازن نیز استفاده می کنند و تغییرات فشار را در موقعیت های مختلف اندازه گیری می کنند. در واقع ، این وسیله مانند فشار سنج است که تغییرات فشار را با حرکت عقربه ها در صفحه نمایش و داده های آن به ما نشان می دهد. در اینجا شما را با انواع پرشر فشار و کارکرد آن آشنا می کنیم.

در این وسیله از یک لوله منعطف که عبور سیال از آن سبب تغییر وضعیت لوله و حرکت عقربه ساعت می شود ، استفاده شده است. عقربه در قسمت انتهایی لوله قرار گرفته است. زمانی که سیال به لوله فشار وارد می کند ، لوله خمیده می شود و سپس به حالت راست تغییر وضعیت می دهد. این تغییر وضعیت تاثیر زیادی در حرکت عقربه پرشر فشار دارد و میزان فشار آن را اندازه گیری می کند.

گیج فشار

انواع پرشر گیج از نظر کارکرد و عملکرد

عمکرد و کارکردهای پرشر فشار با یکدیگر تفاوت دارد. به طور کلی ، عملکرد این دستگاه بر اساس اصول اولیه که در لوله بوردن آن به کار برده شده است ، اندازه گیری و سنجیده می شود. ساز و کار استفاده شده در پرشر فشار به گونه ای است که در استفاده از آن در محیط های مختلف تاثیر زیادی دارد. این امر سبب شده است که این دستگاه در مدل های مختلفی ساخته و تولید شود. مدل های مختلف پرشر فشار شامل موارد زیر است:

  • گیج فشار ویکا
  • گیج فشار خشک
  • گیج فشار تست
  • گیج فشار روغنی
  • گیج فشار تفاضلی
  • گیج فشار منفی
  • گیج فشار خلاء
  • گیج فشار دیافراگمی
  • گیج فشار اکسیژن

کارکرد پرشر گیج چگونه است؟

به طور کلی ، پرشر فشار برای اندازه گیری فشار سیستم های مختلف صنعتی و پالایشگاهی به کار می رود. این دستگاه نقش مهمی در کنترل این سیستم ها دارد. این دستگاه به سیستم های پیشرفته ای قابل اتصال است و سبب می شود که ما بتوانیم کنترل خوبی بر روی سیستم های خود داشته باشیم. عملکرد پرشر فشار به گونه ای است که نیازی به حضور شخص در مکان اندازه گیری نمی باشد. در اینجا سه نمونه از پرشر های فشار و کارکرد آن ها را به شما معرفی می کنیم.

پرشر گیج ویکا

یکی از مهم ترین و با کیفیت ترین پرشرهای فشار ، پرشر فشار ویکا است. معمولا مهندسان و پیمانکاران سیستم های صنعتی از این ابزار برای اندازه گیری فشار سیستم های خود استفاده می کنند. این دستگاه شکل ها و ساختارهای مختلفی زیاد دارد. بر روی این دستگاه ، سوئیچی وجود دارد که مانند سوئیچ خودرو کار می کند. وظیفه این سوئیچ این است که جریان را با توجه به فشار اندازه گیری شده قطع کند. در شرایطی که افت فشار محیط بیش از اندازه باشد و یا فشار زیادی به سیستم وارد شود ، سوئیچ فشار نصب شده و بر روی ویکا سیستم را به صورت خودکار قطع می کند.

جهت خرید گیج فشار ویکا از فروشگاه دلتا صنعت کلید نمایید.

گیج فشار ویکا

کاربردهای فشارسنج ویکا
  • قابل استفاده در تجهیزات صنعتی ، معدنی و نیروگاهی است.
  • مجهز به سیستم دینامیکی و چرخشی است.
  • مجهز به سیستم ارتعاشی است.
  • طول عمر بالایی دارد.
  • قابلیت اندازه گیری فشار تا ۶۰۰ بار را دارد.

پرشر گیج روغنی

پرشر فشار روغنی ، نوعی دستگاه فشار سنج است که درون محفظه فشار آن با یک ماده روغنی پوشانده شده است. مواد روغنی به کار رفته در پرشر فشار روغنی سبب می شود که قطعات داخلی آن به شکل بهتری عمل کنند.

قطعه سیال گرانرو نصب شده در اطراف عقربه سبب کاهش لرزش های دستگاه در زمان اندازه گیری فشار می شود. سنسور به کار رفته در این وسیله به شکل یک لوله بوردن است. این سنسور میزان فشار را مشخص می کند و با کمک ترانسدیوسر موجود در آن با حرکت عقربه ها ، میزان فشار را به صورت دقیق اندازه گیری می کند.

استفاده از پرشر گیج روغنی نسبت به سایر مدل های دیگر محدودیت بیشتری دارد. زمان استفاده از این دستگاه، حتما باید از گلیسیرین و مواد روغنی در محفظه دستگاه استفاده شود. عقربه های فشاری موجود در محفظه به دلیل روغنی بودن هیچ گونه لرزشی ندارند و میزان فشار را به صورت دقیق مشخص می کنند. افرادی که می خواهند فشار دستگاه های صنعتی را به صورت دقیق مشخص و اندازه گیری کنند ، استفاده از این دستگاه برای آن ها بهتر است. در آزمایشگاه ها و مراکز صنعتی و پالایشی مهم معمولا از این نوع پرشر گیج استفاده می شود.

گیج فشار روغنی

پرشر گیج خشک

یکی از رایج ترین و پرکاربردترین پرشر گیج ، پرشر گیج خشک است. در پروژه های صنعتی و ساختمانی معمولا از این نوع فشارسنج استفاده می شود. محفظه داخلی پرشر گیجپرشر فشار خشک ، خالی است و عقربه های آن فشارسیال محیط را دقیق نشان می دهند.

دستگاه فشار سنج خشک ، به دلیل لوله های متصل شده به آن ، لرزش ها و ارتعاش هایی دارد. در نتیجه ، عقربه آن نیز در اثر لرزش دچار ارتعاش می شود و نمی تواند عدد دقیق و مشخصی از فشار را به شما نشان دهد.

در واقع ، پرشر گیج خشک ، ابزاری دقیق برای اندازه گیری فشارسیال واحد های صنعتی است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پرشر های فشار از جنس های مختلفی ساخته و طراحی می شوند. در واقع ، بدنه گیج های فشار معمولا از آلومینیوم ، استیل و یا کروم ساخته شده است. بدنه پرشر فشار خشک از آلومینیوم ساخته شده است و معمولا رنگ آن مشکی است. اما پرشر فشار روغنی از جنس برنج از جنس کروم استیل ساخته می شود.

یکی از نکات مهم در مورد پرشر گیج این است که جنس صفحه نمایش داخلی آن با قطعات دیگر آن متفاوت است و معمولا صفحه نمایش آن ها  از شیشه یا طلق ساخته می شود.

گیج فشار خشک

گیج فشار چیست ، گیج فشار پنوماتیک ، گیج فشار بخار ، مرکز فروش گیج فشار