کابل نیمه افشان چیست؟

در صنعت برق کلمات سیم و کابل به فراوانی به کاربرده میشود. حال سوال پیش می آید کابل یا سیم ؟ تفاوت این دو چیست ؟ سیم یا کابل نیمه افشان یا افشان چیست ؟ در دنیایی از کلمات که برای ایجاد جریان برق نقش های یکسان با کاربردهای متفاوت دارند که در ادامه آشنا میشویم با برخی از این کلمات تا بدانیم کابل نیمه افشان در این صنعت جداگانه چه نقشی دارد و چه ارتباطی با سایر کلماتی که دائما به طور روزمره میشنویم در صنعت برق دارد.

سیم یا کابل ؟

سیم از یک هادی و یک عایق (برای محافظت از نشتی، برق گرفتگی و…) برای انتقال برق استفاده میکند. حالا وقتی هادی دو تا روکش دارد یعنی علاوه بر عایق، ژاکت نیز دارد و یا به عبارتی میخواییم چندتا سیم را روی هم قرار بدیم به یک لایه ی بیرونی نیاز خواهیم داشت تا سیم ها رو پوشش دهد اسم لایه را شیت یا ژاکت بیرونی می نامند. که به این شکل جدیدی که ایجاد میشود کابل می گویند.

افشان چیست؟

طبق توضیحات، سیم و کابل نقش متفاوتی دارند اما کلمه افشان در مورد هر دو میتواند معنای یکسانی داشته باشد. جمله ای که ساده میشود بیان کرد به این صورت است که اگر قطر هر رشته داخلی در کابل بین ۰٫۲۵ تا ۰٫۵ باشد و این مجموعه ی هادی ها در کنارهم سطح مقطع موردنظر را بسازند این مدل هادی را افشان می گویند.

کابل نیمه افشان

انواع سیم ها

* سیم مفتولی : سیم تک لا با یک رشته هادی که به سیم خشک معروف است و این سیم با قابلیت فرم دهی که دارد در تابلو برق ها کاربرد دارد.
ولتاژ نامی : ۷۵۰/۴۵۰ ولت
سطح مقطع : ۱٫۵ تا ۲۴۰ میلی متر مربع

* سیم افشان: سیم مسی نازک به هم تابیده که به دلیل نرمی و انعطلاف پذیری بالا در سیم کشی ساختمان کاربرد دارد.
ولتاژ نامی: ۵۰۰/۳۰۰ ولت
سطح مقطع : موجود در انواع مختلف سطح مقطع
* سیم نیمه افشان : سیمی با مشخصاتی از ترکیب سیم های مفتولی و افشان به این صورت که با توجه به تعداد رشته های این سیم که کمتر از سیم افشان هست، انعطاف کمتری نیز دارد.
ولتاژ نامی : ۷۵۰/۴۵۰ ولت
سطح مقطع : ۱٫۵ تا ۲۴۰ میلی متر مربع
(مشابه سیم مفتولی)

اما در ادامه با توجه به توضیحات درباره این اصطلاحات در تعریف کابل نیمه افشان باید گفت که این کابل در مقایسه با کابل افشان در مواردی کاربرد دارد که مزیت آن بیشتر از کابل افشان نیز هست.
کابلی که از مجموعه سیم های به هم تابیده تشکیل شده است و در دسته ای بین کابل افشان و سیم افشان قرار دارد.

در مبحث انعطاف پذیری به صورت ذیل دسته بندی میشوند :

کابل افشان: سیم انعطاف پذیر
کابل نیمه افشان : سیم خشک
و چون کابل های افشان با انعطاف پذیری بالایی که دارند قیمت نیز بالاتر هست در مواردی که نیاز به انعطاف نیست می توان از کابل نیمه افشان که به کابل زمینی هم معروف هست استفاده نمود.