کابل ارت یا سیم ارت چیست ؟

ارت به دو شکل معنا می شود .

در برخی مدارهای الکتریکی نقش مبدا را زمین ایفا می نماید در این صورت ارت به معنای زمین است .

زمین که مبدا است وظیفه اندازه گیری ولتاژهای الکتریکی را به عهده دارد از کابل ارت یا سیم ارت برای مسیر برپشت جریان نیز به منبع مورد استفاده قرار می گیرد .

معنای دیگر ارت اتصال مستقیم به زمین است .

فروشگاه دلتا صنعت

یکی از دلایل اتصال مدارهای قدرت به زمین افزایش ایمنی و مراقبت از دستگاه و افراد است که در این اتصال از کابل ارت به کار گرفته می شود .
هنگامی که ولتاژ میان مدار و زمین افزایش میابد کابل ارت با نرمال نمودن سطح ولتاژ از آسیب دیدن عایق مدار جلوگیری می تواند جلوگیری کند .

از دیگر دیگر وظایف سیم ارت جلوگیری کردن از انتقال مواد قابل اشتعال و ایجاد الکتریسیته ای است که ساکن شده در زمان تعمیرات الکتریکی بوده می باشد .
ارت نیز در علم برق معنای دیگری دارد . در هواپیما ، کشتی و فضاپیما که اتصال به زمین وجود ندارد ، در این وسایل نقلیه ارت به معنای پتانسیل صفر است .
سیستم ارتینگ به علت این که سطح ایمنی را بالا می برد کار در مقوله های الکتریکی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد . این سیستم که از یک چاه و یک سیم متصل به آن ایجاد می شود . در مدار الکتریکی جریان های ورودی با کمک ارت به زمین انتقال می گردد . ما می توانیم برای محافظت از وسایل برقی ، صنعتی یا مخابراتی از یک رشته سیم برای انتقال برق به زمین استفاده کنیم ، با این کار در اصل یک سیستم ارتینگ تشکیل داده ایم .

کاربرد کابل ارت

اگر هر کدام از سیم های فاز و نول به هر شکلی به بدنه دستگاه متصل شوند و در این شرایط مدار الکتریکی دچار نشتی گردد . این نشتی با کمک سیستم ارتینگ به زمین منتقل می شود تا از برق گرفتگی و یا آسیب دیدگی وسیله ها جلوگیری شود .

در موارد دیگر در بدنه لوازم خانگی را به لوله های گاز ، آب و یا اسکلت ساختمان آن را متصل می کنند . این کار باعث برق گرفتگی شدید می گردد .

اگر سیم های فاز را به سیم ارت وصل کنید باعث این می شود که جریان برق توسط فیوز مربوط به آن قطع گردد همچنین با وصل کردن سیم های نول به سیستم ارت در صورتی که ارتینگ مجهز به فیوز محافظ جان باشد ، فیوز با نشتی بالای ۳۰ آمپر می تواند جریان را به کلی قطع نماید .
سیم ارت و نول مخالف شباهت ظاهری زیادی که با هم دارند در عملکرد کاملا متفاوت هستند و هرگز نمیتوان از یکی به عنوان جایگزین آن دیگری استفاده نمود .

امروزه استفاده از سیستم ارتینگ رایج شده .

برای مثال در سیستم مخابرات از کابل ارت برای رفع نویز استفاده می شود همچنین استفاده از این سیستم در شبکه های توزیع و همینطور انتقال برق نقش کلیدی دارد . در صورت نبود آن این شبکه ها هیچ کاربردی ندارند .